دائو د جینگ رو شروع کردم با وین عزیزم متاسفانه کتاب وین دایر ترجمه ی درجه یکی نداره و نمیذاره لذت آدم تکمیل بشه به خصوص بخش های کتاب دائو رو خوب ترجمه نکرده ولی من خودم خود کتاب دائو رو با ترجمهء فرشید قهرمانی دارم که عالیه

یه جمله از خواجه عبدالله انصاری هست که میگه الهی جان زنده به چیزی است که تو آنی و من با همین جمله در رابطه با خدا ارتباط برقرار کردم و می فهممش و دیگه هیچ کاری به تعاریف دیگه ندارم حالا معنی تائو هم همینه جریانی که در زندگی جاریه و برای من همون معنی چیزیه که جان زنده به آنه

برجسته ترین پیام تائو هم "شناخت فراوانی در عین سادگی" هست که میشه همون مینیمالیسمی که من سالهاست دارم به اون سبک زندگی می کنم. پند لائودزو تو این کتاب هم اینه که با طبیعت هماهنگ بشید و بعد از سادگی و طبیعت خودتون شگفت زده میشید.

پس عجیب نیست که این کتاب به جان من میشینه و من رو وارد جریانی می کنه که بیام برای خوندنش برنامه ی خاص و مفصلی بریزم.

آیه ی اول از نظر من سه بخش داره

 

اولش اینطوری شروع میشه

 

تائویی که بتوان آن را برزبان آورد، تائویی جاودان نخواهد بود.

نامی که بتوان آن را ذکر کرد، نامی ماندگار نخواهد بود.

آن چه نمی توان برایش نامی نهاد حقیقت جاوید است.

 

وین دایر رو این بخش آیه بیشتر از بقیه قسمت هاش تاکید کرده و توضیح داده میگه ما عادت کردیم برای همه چی اسم بذاریم دسته بندی کنیم به خاطر بسپاریم و این باعث میشه از عظمت اون چیزی که می بینیم غافل بشیم اسمش رو میگیم و تمام مثلا میگیم آب، واتر، آگوا،H2O در حالیکه این یک اسمه که قابل تغییر و از بین رفتنه و ماندگار نیست و میاد اون حقیقت جاودان مادهء شگفت انگیزی که باعث حیات است رو تحت پوشش قرار میده و نمیذاره ما غرق بشیم در شکوه و عظمت اون ماده و چیزی که می بینیم .

 

بخش دوم آیه میگه

 

رها از آرزوها می توان اسرار را درک کرد.

در بند آرزو تنها می توان جلوه ها را دید.

اسرار نهان، و جلوه ها عیان

هر دو از یک منبع اند.

 

وین دایر به این قسمت زیاد نپرداخته فقط اشاره کرده که تمایل با خواسته فرق داره و شما ممکنه تمایل به چیزی داشته باشی ولی تا اقدامی براش نکنی فقط در حد همون تمایل میمونه مثلا تمایل داری لاغر بشی ولی کاری نمیکنی براش اسمش تمایله دیگه چیز خاصی نیست ولی وقتی شروع میکنی به خواستنش وارد مرحله پذیرفتن و اقدام میشی و در نهایت چیزی که اتفاق می افته باعث رشد و وسیع شدن میشه .

مثالی که وین دایر زده اینه که مثلا شما تمایل دارید گوجه فرنگی خانگی داشته باشید تا وقتی فقط تمایله که هیچی که اکثر آدم ها تو همین مرحله می مونن و جلوتر نمی رن اما اگر تبدیل به خواسته شد اونوقت شما براش اقداماتی صورت می دید که میشه کاشتن ، رسیدگی کردن و  به ثمر رسوندن و در نهایت شما گوجه فرنگی خانگی خوشمزه ای که میخواید رو دارید.

وین دایر اینجا قضیه رو بسته و کامل نکرده به نظرم و میشه ادامه داد و این قسمت دوم  آیه رو بیشتر بازش کرد که من نظر تکمیلی خودم رو میگم

این آیه میخواد بگه حالا اون گوجه فرنگی که بهش رسیدی و به دستش آوردی برای شما جلوهء حقیقت هست داری می بینیش، عیانه، واقعیته اما حقیقت چیزیه که شما نمی بینی و نهانه همون اسرار طبیعت هست و اون نیرو و انرژی و شعوریه که در دانهء گوجه فرنگی وجود داشته و اون رو تبدیلش کرده به بوتهء گوجه فرنگی جدید و داده دست شما

اون حقیقت پنهان و اون راز طبیعت رو شما زمانی لمس و درک میکنی که اون میل و خواستهء ابتدایی برای رسیدن به نتیجه در شما وجود نداشته باشه شما دنبال این نباشی زودتر به اون گوجه برسی بلکه بهترین کاری که می تونی برای رسوندن اون دونه به کمال خودش بکنی رو انجام بدی و بعد بشینی در لحظه و رشد اون دانه رو ببینی و شعور پشتش رو درک کنی و اینجوری غرق بشی در شکوه و عظمت هستی

بعد آیه میگه هم اون جلوهء عیانی که می بینی ( تلاش و رسیدگی و گوجه فرنگی به دست آمده) و هم اون راز پنهانی که نمی بینی ( شعور موجود در روند رشد دانه ی گوجه تا رسیدن به خود گوجه فرنگی ) هر دو از یک منبع هستند.

 

ادامه آیه برای من میشه بخش سوم  که میگه

 

این منبع را تاریکی نامیده اند.

تاریکی در تاریکی؛ دروازه ی ورود به دنیای شناخت.

 

که خود این آیه ی آخر هم خودش جای تامل داره و اگر کسی بتونه چیزی در موردش بگه خوشحال میشم بشنوم ... به نظر من میخواد به خلاء، نیستی و در واقع همون جریان زندگی که قابل دیدن نیست ولی منشاء همه چی هست اشاره کنه ...

 

حالا به نظر شما همین یه آیه نیاز نداره زندگیش کنی و براش وقت بذاری و درکش کنی؟ دائو د جینگ کتابی نیست که بشه خوندنش و ازش رد شد دائو رو باید لحظه لحظه زندگی کرد .... تا همیشه  

من که فعلا تصمیم ندارم برم آیه ی دوم رو بخونم دوست دارم همین آیه رو هی مزه مزه کنم.

این دو روزی که به این آیه فکر کردم و در موردش نوشتم و نوشتم و نوشتم همش سایه تو ذهنم بود و تحسین من که چقدر نزدیک هست به این حقیقت و چقدر زیبا داره خودش رو هر روز نزدیکتر می کنه به این سبک نگاه و زندگی حقیقی

#دائو_د_جینگ

#لائودزو